Nystarter iværksætter:
Hvad er det værste
der kan ske?

aPropos, ProVardes profilavis, Oktober 2015
Af: Leif Møller – lmo@ugeavisen.dk

 

Iværksætter: Søren Peter Frøsig valgte at opsige sit faste job, for pr. 1. april at afprøve drømmen som selvstændig. En økonomisk usikker vej han ikke har fortrudt.

– Tiden var moden. I foråret blev marketingafdelingen i Den Jyske Sparekasse i Grindsted, hvor jeg var ansat, halveret, og selvom jeg var en af dem, der fik lov at blive, havde jeg inderst inde truffet beslutningen om at blive selvstændig.

42-årige Søren Peter Frøsig har i mange år beskæftiget sig med grafisk design, markedsføring samt kreative ideer og løsninger for både virksomheder og private.

I Sparekassen var han ansvarlig for virksomhedens website og dens mange grafiske platforme. Kompetencer, han havde erhvervet sig fra andre brancher og som han derfor i foråret i indeværende år valgte at satse på. For hvad var egentlig det værste, der kunne ske?

– Jeg har verdens dejligste kone, som uden tøven bakkede mig op i beslutningen om ikke at vide, hvor stor – eller lille – min næste månedsløn ville være. Men vi var begge enige om, at skulle det være, så var det nu. Jeg havde ingen kunder den 1. april, men vi havde et økonomisk råderum, der tillod, at jeg ikke fra start tjente lige så meget som i Sparekassen. I allerværste fald – tja, så ville jeg skulle finde mig et arbejde igen.

Jeg har aldrig været arbejdsløs, så mon ikke jeg kan finde et, hvis selvstændigheden ikke kan bære.

Iværksætterkursus

Så Søren Peter Frøsig tog på iværksætterkursus hos ProVarde og fik sparring til at præcisere, hvad han skulle satse på – og hvad han skulle holde sig fra. Ud af det samarbejde dukkede Creative Signature op – Søren Peter Frøsigs nye marketingsfirma.

Derfor sælger han nu sine kompetencer som freelance marketingpartner. Eller rullende ”bogholder i markedsføring”, som han kalder sig med et stort smil.

Med sin mangeårige erfaring fra mediebranchen tilbyder han stort set løsninger på alt indenfor markedsføring, såvel trykte som digitale. Han henvender sig især til små og mellemstore virksomheder og halvoffentlige arbejdspladser, der har svært ved at overskue de mange især digitale platforme, og hvad de kan bruges til.

Kreativ ”bogholder”

Den kreative ”bogholder i markedsføring” tilbyder samlede medieplaner og sørger for, at alle aftaler og beslutninger bliver omsat til praksis. Lige fra nye eller opdaterede hjemmesider over kundearrangementer, kursusafvikling, grafisk opsætning af magasiner til visitkort, flyers, grafik til web. Facebook, nyhedsbreve og søgemaskineoptimering.

– Hvad hjælper det at have en fin hjemmeside, hvis der ikke er noget på hylderne, når man klikker sig ind? Eller at man ikke kan finde virksomheden, fordi den ligner alle de andre og derved ikke dukker op i en Google-søgning. Det kan være afgørende for virksomhederne, og noget jeg kan hjælpe med, fortæller den kreative trompetist.

For musikken er hans anden store lidenskab. Lige siden han som 9-årig fik en tromme af sine forældre og hurtigt byttede den til en trompet.

I Varde og omegn er han kendt som kapelmesteren, der drager land og rige rundt for at spille traditionel jazz sammen med drengene i ”Jazz Buffetten”.

Et kreativt frirum, der ifølge trompetisten selv, supplerer hans nuværende selvstændige arbejde på bedste vis.

– Jeg tror, der er en sammenhæng mellem at spille jazz, der kræver stor kreativitet og indføling, og så at udvikle unikke og individuelle medieløsninger. På den måde passer musik og markedsføring godt sammen.

Idéen blev til

Ja, det var faktisk sidste år i december, under en bidende kold tre timers koncert i Ringkøbing iført nissetøj og efterfølgende aftenarrangement i Odense, at jeg på trods af træthed følte mig så meget i live, at den endelige beslutning om at blive selvstændig blev taget.

– Siden april har Søren Peter Frøsig skabt sig en kreds af kunder, der giver forhåbninger om, at han kan leve af sin drøm – og at han valgte rigtigt. Også selvom arbejdstiden langt fra er blevet mindre. Tværtimod.

At starte nyt koster ikke altid dyre investeringer, men altid masser af energi og tid. I praksis er man på arbejde døgnet rundt – undtagen hvis man er så heldig at kunne tage trompeten i hånden og gi’ den gas med jazz – og for en stund servicere sine lyttende ”kunder” med smil i kreativ stil.

FAKTA

  • Søren Peter Frøsig er født og opvokset i Ølgod, men bosat i Varde siden 1988. Han var i 1991 med, da Radio Charlie star-tede i Varde, og blev derfra i 1993 hentet til Reklamekonsulenten. Senere blev Søren ansat på Radio Victor i Esbjerg, og fra 2004-2008 brugte han sine kreative evner hos Ugeavisen Varde både som sælger og som grafi sk idemand. Frem til 2015 i Den Jyske Sparekasse.
  • Privat er han gift med Linda. Begge deres drenge på 10 og 12 år spiller i dag i Varde Garden, hvor Søren Peter Frøsig også selv har spillet i mange år.
Læs ariklen som pdf
fra aPropos
Image module
Send mig en besked

Jeg glæder mig til at høre fra dig

Navn

Telefonnummer

Emne

E-mail

Din besked